Minkälainen on pelisuunnittelun prosessi?

 

Pelisuunnittelun prosessi toimii vaiheittain vesiputousmallin mukaisesti, jossa tarvittaessa palataan aina takaisin päin. Ongelman tullessa eteen palataan aikaan ennen ongelman olemassaoloa ja pyritään tekemään prosessia jotain toisin, ettei ongelma palaisi. Pelin suunnitteluun käytettävä aika riippuu paljon pelistä. Tottakai yksinkertainen lasten lautapeli vie paljon vähemmän suunnittelu- ja tuotantoaikaa kuin esimerkiksi monimutkainen tietokonepeli.

 

rolld6_suunnittelu-normal.jpg

Kuva: http://www.rolld6.com/pelikehittajalle/pelisuunnittelun-vaiheet/

 

Yllä oleva kaavio antaa kuvan peliprosessin eri vaiheista vesiputosmallin mukaisesti. Ennen kuin mikään suunnitteluvaihe voi alkaa, tarvitaan pelikonsepti. Konseptista tulee käydä ilmi pelin idea ja toimintaperiaate. Ydinidean ympärille lähdetään kerämään informaatiota ja ajatuksia pelin ulkonäöstä, juonesta ja toteutuksesta.

Pelin rakentaminen tarkoittaa pelin ideoiden muuttamista pelattavaan muotoon. Yllä olevan kaavion ajatusmalli pelin prototyyppien testattavuudesta yhä uudelleen ja uudelleen on pelikehittämisen ydinkohta. Muutoksia ja prototyyppejä joutuu tekemään useita, eikä pelitestaamista voi olla koskaan liikaa.

Prototyypissä yksityiskohtiin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota ja keskittyä hiomaan niitä, vaan keskittyä enempi pelin toimivuuteen ja toteutukseen. Pelitestauksen ja kaikkien korjausten jälkeen olemassa olevan prototyypin pitäisi kuitenkin olla jo pelattava kokonaisuus.

 

Lähteet:

http://www.rolld6.com/pelikehittajalle/pelisuunnittelun-vaiheet/

http://www.e-games.tech.purdue.edu/GameDevProcess.asp