Kurssin ensimmäisen luennon piti digitaalisen median asiantuntija Lasse Rintakumpu. En päässyt luennolle paikalle, joten kirjoitan blogimerkintäni videotallenteiden pohjalta. Luennolla käsiteltiin verkkomediaprojekteja sekä niiden prosesseja ja projektihallintaa. Ensimmäinen tehtävä luentopäivän aikana oli tehdä mind map eniten käyttämistämme verkkosivuista. 

Tässä omani:

10369736_10203741243793516_2138649028241

Suurin osa internetissä roikkumastani ajasta menee facebookin lisäksi selaten keskustelufoorumeita ja lueskellen blogeja. Vielä puoli vuotta sitten minulla ei ollut tapana seurata blogeja. Tällä hetkellä luen päivittäin oman elämäni ajankohtaisiin aiheisiin liittyviä blogikirjoituksia. Seuraamani blogit ja keskistelufoorumit ovat lähinnä hääsuunnitteluun ja koiraharrastuksiin liittyviä ja saan teksteistä hyviä vinkkejä ja ideoita sovellettavaksi omaan elämääni. Loppuajan netissä pyörimisestä kuluu hyötykäytön parissa; etsin informaatiota ja luen uutisia.

 

Luennolla keskusteltiin myös verkkosivujen käytettävyydestä. Toinen tehtävä oli valita mielestämme huonon käytettävyyden omaava sivusto ja parannella sitä.

Esimerkkitapauksen 'Pirteä Paketti'-verkkokaupan valitsin hääverkkokauppojen joukosta, koska näitä tulee selattua viikoittain. 

Ongelma valitsemallani esimerkillä on mielestäni sivun rakenteessa. Etusivulla oleva sivuvalikko on selkeä, mutta kun valikosta valitsee jonkun kohdan, ei alavalikkoa sen sisällä olevalle sisällölle ole olemassa. Kaikki painikkeen alla olevat myyntituotteet ovat yhdessä listassa samalla sivulla ja sivustoa on erittäin epäkäytännöllinen ja vaikea käyttää. Alla on kolme kuvaa, josta näkee sivun rakennetta.

N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20kohtN%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20kohtN%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20koht

Parannusehdotukseni esimerkkisivulleni on verkkokauppa Decora House-sivuston tyyppinen. Tämän sivuston etusivu on selkeä ja siisti, sekä sopivasti häähumuun liittyen vaaleanpunaisen sävyinen. Tuotteet on lajiteltu selkeästi yläbannerin alle alavalikkoon.

N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20koht

Toinen parannusehdotukseni koskee alavalikosta valitun otsikon sisältöä. Alla olevissa esimerkkikuvissa olen valinnut kategorian 'Juhlakoristeet'. Myös tältä osin sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen, sillä jokainen valitsemaani kategoriaan sopiva myyntituote on omassa tuoteryhmässään. Asiakkaan on todella helppo selata kauppaa ja löytää etsimänsä tuote. Lisäksi tuotteita pystyy rajaamaan eri hakuehdoilla, mikä on suuri plussa.

N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20kohtN%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202014-05-29%20koht

Valitsemani verkkokaupan parannuksiin ehdottaisin myös visuaalisen ilmeen muokkaamista. Jos liikkeen nimi on Pirteä Paketti, ei mielestä sivuston värimaailma ole samassa linjassa nimivalinnan kanssa.